Nieuw: dynamische advertenties op Facebook

Facebook heeft een nieuwe update! Het gaat om de dynamische advertenties: een update waar veel bedrijven en organisaties lang naar uit hebben gekeken. Door deze feature wordt het creëren van de perfecte Facebookadvertentie voor jouw doelgroep namelijk een stuk eenvoudiger. Je kunt vanaf nu verschillende afbeeldingen, titels, tekst en CTA’s in één advertentie automatisch laten rouleren. Waarom dit relevant is? En hoe het werkt? In dit artikel vertellen we je er alles over

Facebookadvertenties

Facebook is in Nederland bijna niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Inmiddels telt het netwerk in Nederland meer dan 8,9 miljoen actieve gebruikers. Dat is meer dan de helft van alle internetgebruikers in Nederland! Voor bedrijven en organisaties is Facebook daarmee een interessante marketingtool om met de doelgroep in contact te komen.

Waarom dynamische advertenties?

Het opzetten van een perfecte Facebook-advertentie was tot het moment van de dynamische advertentie update een tijdrovend proces. Door handmatig wijzigingen door te voeren moest je zelf ontdekken welke combinatie van titel, abeelding, tekst en CTA het beste resultaat gaf.

Met de dynamische advertentie feature is dit verleden tijd. Het is vanaf nu namelijk mogelijk om automatisch te variëren met verschillende elementen in één advertentie. Facebook combineert de titel, afbeelding (of video), tekst, beschrijving en CTA met elkaar en maakt hier automatisch verschillende combinaties van. Zo kun jij eenvoudiger en efficiënter achterhalen welke variant het beste presteert.

Hoe zet je dynamische advertenties in?

De dynamische advertentie feature is alleen mogelijk wanneer de campagne op de volgende manier wordt opgebouwd:

  1. Ga naar Power Editor en klik op ‘Campagne maken’
  2. Kies vervolgens één van de volgende drie campagnedoelstellingen: Verkeer, conversies of appinstallaties.
  3. Sla de campagne op als concept en ga naar de advertentieset om deze te bewerken.
  4. Je kunt nu de optie dynamisch advertentiemateriaal inzetten. Zet deze (‘dynamisch advertentiemateriaal’) aan en klik vervolgens op doorgaan.  

Je komt nu automatisch op de plaats waar we de advertentie kunnen bewerken en de afbeeldingen/video’s, titels, tekst, beschrijvingen en CTA’s invoeren.

Variatielimieten 

Om het overzichtelijk te houden, hanteert Facebook een overall limiet van maximaal 30 variaties, per onderdeel zijn de volgende limieten van toepassing:

  • Titel / headline: 5
  • Afbeelding of video: 10 (het is niet mogelijk om afbeeldingen én video’s te combineren in de variaties)
  • Tekst: 5
  • Beschrijving: 5
  • CTAbutton: 5

Het resultaat: inzicht in de advertentievariant die het beste presteert

Om te achterhalen welke advertentievariant het beste werkt voer je de volgende stappen uit (dit kan vanaf het moment dat de advertentie live staat):

  1. Ga naar het advertentieoverzicht in de Power Editor of naar ‘advertentiebeheer’
  2. Klik rechtsboven op ‘Specificatie’ en kies voor ‘per middel’.
  3. Kies vervolgens één van de specificaties (afbeelding, video, tekst, CTA)

Je hebt nu inzicht in welke advertentievariaties leiden tot betere resultaten uit jouw Facebook-campagnes. Zo haal je met de dynamische advertentiefunctie van Facebook het maximale uit je Facebook-campagne.

 

Benieuwd naar hoe de dynamische advertentiefunctie kan bijdragen aan het succes van jouw webshop of organisatie? Of wil je meer weten over de dynamische advertentiefunctie? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.