Tien narrowcasting tips

De term narrowcasting is even veelzijdig als verwarrend: digital signage, digital out of home, electronic point of communication, electronic display networks: het staat allemaal voor hetzelfde communicatiemiddel. Met narrowcasting wordt op een specifiek moment een specifieke doelgroep bereikt met een specifieke boodschap. Het middel hiervoor is een digitaal beeldscherm.

Tips voor succesvolle narrowcasting

Narrowcasting wordt in steeds meer branches toegepast. Speak heeft vanuit haar werkwijze en projectaanpak tien bruikbare tips geformuleerd voor succesvol communiceren met narrowcasting:

Bepaal de doelstelling

Wat wil je met de inzet van narrowcasting bereiken? Bedenk vooraf goed voor welk doel de narrowcasting wordt ingezet. Meet de doelstelling en stel bij waar dit nodig blijkt te zijn.

Kies een strategische locatie

Kies de plek waar het beeldscherm komt te hangen zorgvuldig. De grootte van het scherm, het lichtinval en de looplijn van de doelgroep zijn vervolgens belangrijke zaken waar rekening mee moet worden gehouden.

Maak de communicatie interactief

Door te kiezen voor touchscreens kan er interactief worden gecommuniceerd. Zo kan er meer informatie over de gebruiker worden verkregen.

Maak narrowcasting meetbaar

Met behulp van bijvoorbeeld gezichtsherkenningssoftware is het mogelijk om de behoefte en belangstelling van de doelgroep te monitoren en te analyseren.

Content is King

Goede content zorgt voor succesvolle narrowcasting. Actuele en kwalitatief goede informatie is een must om de doelgroep goed te bereiken.

Zorg voor actualiteit

Op het juiste moment de juiste boodschap aan een specifieke doelgroep presenteren, is de sleutel voor het succes van narrowcasting. Informatie moet daarom op een makkelijke manier direct gewijzigd kunnen worden. Bekijk de mogelijkheden om content automatisch te laten instromen.

Integreer social media

Vergroot het succes en het bereik door social media te koppelen aan narrowcasting. Twitter, Hyves en Facebook maken de communicatie actiever en de informatie kan nog scherper toegespitst worden op de doelgroep.

Goede leesbaarheid

De leesbaarheid van de teksten moet goed zijn, anders komt de boodschap niet over. Hou hierbij ook rekening met contrasterende kleuren. Test dit vooraf uitvoerig, zodat er achteraf geen verrassingen zijn.

Welke resolutie?

De resolutie is zeer bepalend voor de kwaliteit van de content. Kies voor HD-schermen zodat een eventuele upgrade qua resolutie makkelijk te realiseren is. En stel de content in op de juiste resolutie.

Beheer

Kies voor een infrastructuur die alle systemen in één keer up-to-date kan maken. Maak duidelijke afspraken wie verantwoordelijk is voor dit beheer: wordt dit centraal of decentraal geregeld? En hoe snel moet er gehandeld worden bij een storing? Betrek de afdeling ICT zo vroeg mogelijk bij dit proces.

Meer weten over narrowcasting en de mogelijkheden voor uw organisatie? Neem gerust contact op!